Wat doet een Eerste-Kamerlid?

8.30 – 9.00 uur post en e-mail beantwoorden

Dinsdagochtend begint altijd met het doorwerken van een stapel post. Als Kamerlid ontvang je veel post van organisaties en burgers. Soms is het zelfs zoveel dat het niet lukt om iedereen snel antwoord te geven.

9.00 – 10.00 uur voorbereiden inbreng plenair debat

‘s Middags debatteert de Eerste Kamer in de vergaderzaal met een minister. Kamerleden die ‘s middags in de zaal spreken bereiden het hele verhaal nu nog even goed door, zodat ze het straks duidelijk aan de minister kunnen vertellen.

10.00 – 11.30 uur fractievergadering

Er zitten mensen van verschillende politieke partijen in de Eerste Kamer. Alle mensen van één partij heten samen een fractie. Alle fracties vergaderen iedere week met elkaar. Dat heet de fractievergadering. Tijdens de fractievergadering vertellen ze elkaar wat ze vinden van bepaalde plannen en laten de leden weten of ze voor of tegen de plannen gaan stemmen. Soms spreken alle leden van de fractie af om hetzelfde te stemmen, maar dat is niet verplicht.

13.30 – 16.00 uur plenaire vergadering, eerste termijn Kamer

Een plenaire vergadering is een vergadering voor alle Eerste-Kamerleden. De vergadering gaat in de Eerste Kamer bijna altijd over een wetsvoorstel, een plan dat de minister wil uitvoeren.

De Eerste Kamer moet zeggen wat de Kamer ervan vindt. Dat gaat altijd op dezelfde manier. Eerst komen alle Kamerleden die iets willen zeggen over het wetsvoorstel aan het woord. Dit noemen we de eerste termijn van de Kamer. Het is een eigenlijk een soort speech. In die speech kunnen ook dingen over het wetsvoorstel worden gevraagd aan de minister of staatssecretaris die over het wetsvoorstel gaat. En er kan worden gesproken over problemen die de wet kan gaan veroorzaken

16.00 – 18.00 uur commissievergadering

Voordat een wetsvoorstel besproken wordt in de plenaire vergadering, bekijken de Kamerleden het wetsvoorstel eerst in kleine groepjes (commissies genoemd). Er wordt gekeken of het wetsvoorstel wel klopt met de andere wetten die in Nederland gelden. Of het goed in elkaar zit. Of de mensen in Nederland er wel wat aan hebben. Vaak zijn er nog een heleboel vragen over een wetsvoorstel. De Kamerleden kunnen deze vragen stellen aan de minister of staatssecretaris die over het voorstel gaat. Dat doen ze schriftelijk. Soms zijn er veel vragen en soms weinig. Het kan dus heel snel gaan of heel lang duren voordat een wetsvoorstel wordt besproken in de plenaire vergadering van de Eerste Kamer.

18.00 – 20.00 uur plenaire vergadering, antwoord van de regering

Eerder op de dag was de eerste termijn van de plenaire behandeling van het wetsvoorstel. Toen hebben de Kamerleden aan de minister duidelijk gemaakt welke moeilijkheden ze nog zien bij het wetsvoorstel. In het tweede deel van de vergadering geeft de minister antwoord op de vragen die de Kamerleden aan hem gesteld hebben. Dit noemen we het antwoord van de regering.
Vaak heeft de minister even tijd nodig om alle gestelde vragen door te nemen en de antwoorden klaar te hebben. Dan ligt de vergadering even stil, dat noemen we schorsen. Het kan ook zijn dat de Kamer eerst even over een ander wetsvoorstel vergadert.

20.00 – 21.00 dinerpauze

Het is best een zware baan, dat Kamerlid zijn. Eerste-Kamerleden zijn maar één dag in de week Kamerlid, maar het is wel een hele lange dag. Van ’s ochtends half negen tot ’s avonds kwart over tien! Gelukkig kunnen de Kamerleden eten in een speciale zaal.

21.00 – 22.00 plenaire vergadering, re- en dupliek

Na het eten volgt het derde deel van de vergadering. Nadat de Kamerleden de antwoorden van de minister gehoord hebben, kan het zijn dat ze niet tevreden zijn met de antwoorden of dat ze nog meer vragen hebben. Ze gaan nu met de minister in debat. Ze mogen vragen stellen, zeggen wat ze ervan vinden en hun standpunten verdedigen. De minister verdedigt ook zijn of haar standpunten. Dit onderdeel van het debat lijkt erg op wat jullie misschien wel in de klas doen tijdens het debatspel van de Derde Kamer. Er is ook een mooi woord voor: re- en dupliek.
Na de eerste termijn van de Kamer, het antwoord van de regering en de re- en dupliek vraagt de Voorzitter of de Kamerleden behoefte hebben aan nog een ronde om vragen te stellen. Meestal is dit niet het geval. En dan gaan de Kamerleden stemmen of ze vóór of tegen het wetsvoorstel zijn.

22.00 – 22.15 uur interview

Het is tien uur. De stemmen zijn bekend. De meerderheid van de Eerste Kamer heeft net in de vergadering vóór het wetsvoorstel gestemd. Nu wordt het wetsvoorstel dus een wet. Buiten de vergaderzaal wachten journalisten. Zij vragen welke antwoorden van de minister belangrijk waren om voor te stemmen.

22.15 uur naar huis

Na een lange vergaderdag in de Eerste Kamer gaan de Kamerleden terug naar huis. Morgen komen ze niet naar Den Haag. Dan gaan ze weer naar hun gewone werk.