Derde Kamer finaledebat 2015

Er is vrijdag 13 november vurig gedebatteerd op het Binnenhof. De schoolklassen met de winnende stellingen en argumenten zijn uitgenodigd om naar de Eerste en Tweede Kamer te komen.

Fractieberaad

Direct bij aankomst van de bussen met ruim 80 kinderen en begeleiders, blijkt dat de stemming er goed inzit. De kinderen stuiteren over het Binnenhof en gaan de Eerste Kamer in voor het eerste onderdeel van de dag; het debat.

Voordat het debat kan beginnen, worden de leerlingen verdeeld over drie fracties; Roze, Groen en Blauw. Iedere fractie krijgt een stelling mee en echte Kamerleden om te helpen goede argumenten te bedenken.  Na dit fractieberaad kan het echte werk beginnen. De kinderen gaan met hun fractie bij elkaar in de plenaire zaal van de Eerste Kamer zitten. De Voorzitter opent de vergadering en legt nog eens uit dat er hier gesproken wordt via de Voorzitter en dat ze strak op de tijd zal letten.

De eerste stelling

Fractie Blauw bijt het spits af, bijgestaan door Eerste Kamerlid Meta Meijer (SP) en Tweede Kamerlid Marith Volp (PvdA). Zij verdedigen de stelling: Kinderen onder de 13 jaar mogen niet werken, behalve voor tv en film. In de twee minuten spreektijd benadrukken ze vooral dat werken gevaarlijk en zwaar kan zijn en dat er eerst een opleiding afgerond moet worden. Ook de Voorzitter wordt in het betoog betrokken: “Het is misschien al heel lang geleden, maar u wilde vroeger toch ook liever spelen dan werken?”

Na het pleidooi mogen de andere fracties vragen stellen. Verschillende kinderen van de Roze en Groene fractie lopen naar de interruptiemicrofoon. Zij stellen vragen aan Blauw over hun stelling.

“Acteren is soms ook zwaar.” “Er is toch wel meer werk dat je voor de lol doet dan alleen acteren?”

“Straks wil iedereen alleen nog maar acteur worden omdat ze nooit een ander baantje hebben gehad!” Naast het spreekgestoelte zit Kamerlid Volp gehurkt. Zij ondersteund de woordvoerders door bemoedigend te knikken en ze te herinneren aan de zojuist besproken argumenten.

Verzuipen

Na tien minuten zit de tijd erop en is de volgende fractie aan de beurt.  De woordvoerders van Groen hebben de stelling “Een internetdiploma is belangrijker dan een zwemdiploma” gekregen om te verdedigen. Zij kregen hulp van Eerste Kamerlid Christine Teunissen (PvdD) en Tweede Kamerlid Roelof Bisschop (SGP).  Ze hebben hun betoog overzichtelijk opgebouwd met drie punten:

1.       Internet is belangrijker en gevaarlijker dan water. Als je niet weet wat je doet druk je per ongeluk ergens op en moet je heel veel geld betalen.

2.       Internet heb je later ook in je werk nodig.

3.       Ik heb al m’n zwemdiploma’s maar m’n vader niet en die zwemt net zo goed.

Waar de Derde Kamerleden bij de eerste stelling nog wat onwennig liepen, stormen ze nu massaal op de microfoon af wat de vloer van de Eerste Kamer doet trillen.

De Voorzitter geeft Blauw en Roze om de beurt het woord en benadrukt nogmaals dat iedereen zich eerst even moet voorstellen en moet praten via de Voorzitter.

Over en weer noemen de fracties voordelen van het zwemdiploma: “Met een zwemdiploma kan je mensenlevens redden.” “Als je in het water valt heb je geen tijd om te googlen hoe je eruit moet komen.” “Als je te lang internet heb je geen contact meer met de buitenwereld.”

En van het internetdiploma: “Zwemmen kan je ook van je ouders leren.” “In het water kan je nog wat proberen, beetje met je armen en benen bewegen. Maar als je een fout op internet maakt moet je geld betalen of heb je een foto naar de verkeerde persoon gemaild.”

De Voorzitter vat het mooi samen: “ Op internet ben je verzopen voordat je het doorhebt.”

Vluchtelingen

Fractie Roze mag het debat vandaag afsluiten, onder de vakkundige leiding van Eerste Kamerlid Mart van de Ven (VVD) en Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug-Blokland (PvdA),  met de stelling: “Iedereen moet op bezoek in een asielzoekerscentrum.”

De woordvoerders geven aan dat de vluchtelingen vrienden en afleiding nodig hebben, daar worden ze gelukkig van. Ga eens op bezoek, geef een zelfgemaakte tekening of neem ze mee naar buiten. Beter nog, neem ze eens mee naar huis. Zo zien ze hoe wij leven en kunnen ze rustig over hun leven vertellen. Dan leren wij er ook nog iets van.

De fracties van de andere kleuren hebben daar zo hun twijfels bij. Wat nou als iedereen bij vluchtelingen langs moet maar er ook mensen met kwade zin tussen zitten? Die wil je daar toch niet hebben? Roze geeft aan dat het ook meer om een vriendelijk verzoek gaat om een bezoek te brengen, dan een verplichting. Want, zo zeggen ze, je hebt er allebei wat aan dus je doet jezelf ook een plezier. “Maar waarom moet ik dan op bezoek bij een onbekende?” vraagt het Kamerlid die de laatste vraag van de dag mag stellen. Roze legt uit dat je het zo niet moet zien. “Als je iemand  op vakantie leert kennen waarmee je vervolgens leuk kan spelen was het eerst toch ook een onbekende?”

De uitslag 

Na het afronden van de laatste stelling legt de Voorzitter uit hoe er gestemd gaat worden. De  namen van alle deelnemers worden opgelezen, net als bij een echte hoofdelijke stemming. Dan mag iedereen zijn stem uitbrengen op de fractie die het vandaag het beste heeft gedaan. Maar er mag natuurlijk niet op de eigen fractie gestemd worden.

Fracties Blauw en Roze gaan al snel aan kop. Na de laatste naam worden de stemmen geteld en blijkt Blauw er met een verschil van 5 stemmen met de winst vandoor te gaan. Het blauwe vak barst uit in luid gejuich. Als de rust een beetje is terug gekeerd vertelt de Voorzitter wat er nog meer op het programma staat. De kids krijgen nog een uitgebreide rondleiding door het gebouw van de Tweede Kamer en ze mogen de Ridderzaal bezoeken. Maar eerst is het tijd voor de lunch.

Er barst een massaal gejuich uit bij de aankondiging van de pannenkoeken. De rivaliteit lijkt alweer voorbij.

Bekijk hier het hele finaledebat.

Derde Kamer viert 200 jaar Eerste en Tweede Kamer

afbeelding uit de digiles 200 jaar Staten-generaal

De Eerste en Tweede Kamer vieren dat zij in 2015 200 jaar bestaan. De Derde Kamer heeft ter ere van dit jubileum een digiles gemaakt. De digiles geeft onder andere antwoord op vragen als: wanneer kregen vrouwen stemrecht? En wanneer werd kinderarbeid afgeschaft?

Tijdreizen door 200 jaar politiek

In de digiles wordt je meegenomen door de tijd: van 1815 naar 2015. De digiles bestaat uit 8 korte animaties met een vraag. De onderwerpen gaan over belangrijke wijzigingen die in de afgelopen 200 jaar door de beide Kamers zijn doorgevoerd. Twee kinderen reizen door de tijd en verbazen zich over wat er allemaal is veranderd in de politiek. De reis eindigt in de toekomst, in het jaar 2065, met de vraag: hoe zouden de Staten-Generaal er dan uit zien?

Filmpje Derde Kamer finaledebat 2014

Op vrijdag 7 november vond het grote Derde Kamer finaledebat plaats. Leerlingen van drie basisscholen traden met elkaar in debat over de stellingen ‘Kinderen zijn verplicht twee uur per week aan vrijwilligerswerk te besteden’, ‘Zwarte piet moet zwart blijven’ en ‘Zelf vuurwerk afsteken wordt verboden’.

De leerlingen werden ingedeeld in de groene, blauwe of roze fractie. Samen met enkele Eerste en Tweede Kamerleden werd het debat voorbereid.  Welke argumenten kon je bedenken voor je stelling? En wat zou de tegenpartij kunnen inbrengen? Wie zouden er eigenlijk gaan spreken?

Na het vurige debat werd er gestemd op de partij die hun stelling het best had verdedigd. Na enkele spannende minuten kwam de groene fractie met de stelling ‘Zwarte piet moet blijven’ als winnaar uit de bus. Aangezien debatteren hongerig maakt, stonden er daarna stapels pannenkoeken klaar. Als afsluiting volgde een bezoek aan de Ridderzaal en de Tweede Kamer.

Net als bij echte debatten werd het debat ook gefilmd. Was je erbij en wil je zien hoe je als woordvoerder in spe door een microfoon praat? Misschien wil je wel aan je ouders laten zien hoe goed je het deed. Of was je er niet bij maar ben je gewoon nieuwsgierig naar hoe andere leerlingen debatteerden? Bekijk dan hier een sfeerimpressie van het Derde Kamer finaledebat.

Het gehele debat terugzien? Klik hier

Foto’s van deze dag bekijken? Klik hier 

Winnaars Derde Kamer debatspel

De winnaars van het Derde Kamer debatspel zijn bekend. Op vrijdag 8 november 2013 is de finaledebat in de plenaire zaal van de Eerste Kamer. Op die dag gaan groep 8b van Het Visnet uit Elst, groep 8 van de Rudolf Steinerschool uit Breda en groep 8 van de Koningin Wilhelminaschool uit Hendrik Ido Ambacht strijd met elkaar aan. Uit alle inzendingen zijn deze 3 scholen gekozen omdat zij de origineelste stelling en beste argumenten hadden.

Eervolle vermelding

Naast de winnende stellingen, kreeg de redactie heel veel andere leuke, slimme en creatieve inzendingen binnen. Daarom krijgen drie scholen een eervolle vermelding. Deze scholen ontvangen binnenkort een verrassingspakket:

  • Groep 7 en 8 van OBS De Utskoat uit Witmarsum
  • Groep 8 van BS St. Augustinus uit Elsloo
  • Groep 8 van de Nederlandse Afdeling ISE Oirschotsedijk 14b uit Eindhoven

Alle deelnemers aan het debatspel heel erg bedankt voor jullie inzendingen. Het was weer een groot plezier om uit alle presentaties, filmpjes en tekeningen de winnaars te kiezen. Mocht jullie klas dit jaar niet in de prijzen vallen, niet getreurd. Volgend jaar is er weer een nieuwe kans.

Finaledebat Derde Kamer 2013

Prinsjesdag is al weer achter de rug. Misschien had je in jouw klas het oranje of blauwe leskoffertje. Daarmee kan je het debatspel spelen en samen een stelling met goede argumenten bedenken. De klassen met de leukste stellingen en beste argumenten gaan op excursie naar het Binnenhof. Zij strijden tegen elkaar in een finaledebat in de Eerste Kamer. De eerste inzendingen zijn al binnengekomen.

Heeft jouw klas nog niet meegedaan? Geen paniek, dat kan nog. Stuur jullie winnende stelling met argumenten en een verslag voor vrijdag 11 oktober naar redactie@derdekamer.nl.

De winnaars worden op vrijdag 18 oktober op de website bekend gemaakt.

Kijk alvast naar het filmverslag van het finaledebat in 2012 op het Derde Kamer YouTube kanaal.

Kindernachtroute Museumnacht 2013

Zaterdag 7 september was de Haagse Museumnacht. Bezoekers van de nacht kunnen dan een kijkje nemen in de Statenpassage en plenaire zaal van de Tweede Kamer. Dit jaar is er voor het eerst een speciale Kindernachtroute georganiseerd. Een speurtocht door het gebouw voor kinderen tussen acht en twaalf jaar. Door het beantwoorden van vragen en het maken van opdrachten leren de deelnemers meer over het werk van Kamerleden. Het tekenen van de presentielijst, het stellen van schriftelijke vragen en natuurlijk een onverwacht interview voor de camera.

Kijk op het Derde Kamer YouTube kanaal voor de interviews met de jonge ‘Kamerleden’. Misschien zit jouw interview er wel tussen.

Download de kijkwijzer van de Kindernachtroute en ontdek hoeveel jij eigenlijk weet van het werk van de Kamerleden

Prinsjesdag

Dinsdag 17 september was het Prinsjesdag. Voor de eerste keer sprak koning Willem-Alexander namens de regering in de Ridderzaal de troonrede uit.
Elk jaar op de derde dinsdag van september presenteert de regering in de troonrede haar plannen voor het komende regeringsjaar.
’s Middags om 15.00 uur bood minister Dijsselbloem van Financiën de Miljoenennota aan de Tweede Kamer aan.

Meer informatie over Prinsjesdag 

Dertig scholieren van de Derde Kamer aanwezig bij inhuldiging

Dertig scholieren afkomstig van drie basisscholen die eind vorig jaar hebben meegedaan aan de finale van de debatwedstrijd voor de Derde Kamer, waren aanwezig bij de inhuldiging 30 april in de Nieuwe Kerk. Het gaat om leerlingen uit de hoogste klas van de Lyts Luchtenveldskoalle uit Joure, basisschool De Sleye uit Heel en de Johannes Calvijnschool uit Sliedrecht. Elke school mocht tien leerlingen afvaardigen.

Aan het einde van de bijeenkomst werd een speciaal groepsportret gemaakt achter de credenstafel. De scholieren vonden het naar verluidt: “heel erg gaaf”.

Eerste en Tweede Kamer nodigen Derde Kamer uit bij inhuldiging

Drie basisscholen die eind vorig jaar hebben meegedaan aan de finale van de debatwedstrijd voor de Derde Kamer zijn uitgenodigd om de inhuldiging van de nieuwe Koning op 30 april in de Nieuwe Kerk in Amsterdam bij te wonen. Het gaat om leerlingen uit de hoogste klas van de Lyts Luchtenveldskoalle uit Joure, basisschool De Sleye uit Heel en de Johannes Calvijnschool uit Sliedrecht. Elke school mag 10 leerlingen afvaardigen.

De uitnodiging komt van Voorzitter Fred de Graaf van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal waarin de plechtige inhuldiging plaatsvindt.

De Derde Kamer der Staten-Generaal is een gezamenlijk initiatief van de Eerste Kamer en de Tweede Kamer. Het is een interactief lesprogramma over de Nederlandse democratie  voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool. Het doel is hen beter bekend te maken met het functioneren van de politiek en het parlement.

Het lespakket van de Derde Kamer bestaat uit een debatspel, dvd,  handboek, docentenhandleiding en een ondersteunende website www.derdekamer.nl De finale van het debatspel vindt plaats in de plenaire zaal van de Eerste Kamer. Hieraan deden eind 2012 drie scholen mee die via een inzending een zelfbedachte stelling het beste konden beargumenteren. Eerste Kamerleden en Tweede Kamerleden ondersteunden de teams daarbij.

Voor meer informatie over het finalededat:

  • bekijk de samenvatting van het debat (5.25 min) op het youtube kanaal van de Derde Kamer
  • bekijk het volledige debat (1 uur 16 minuten 46 seconden) op het youtube kanaal van de Derde Kamer
  • lees het verslag op de website van de Eerste Kamer
  • Wil je meer weten over de het lespakket kijk dan op de pagina over het lesmateriaal

Wil je meer weten over de inhuldiging kijk dan in het Dossier inhuldiging