Informatie over het lesprogramma

Wat is Prinsjesdag? Hoe werken verkiezingen? En wat doen de Staten-Generaal? Antwoord op deze vragen krijgen leerlingen bij het lespakket De Derde Kamer. 

De Derde Kamer der Staten-Generaal is een gratis interactief lesprogramma over de Nederlandse parlementaire democratie voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool. Ze leren op een speelse manier hoe de politiek werkt in Nederland. 

Het lesprogramma sluit aan bij de (concept) kerndoelen burgerschap en bestaat uit twee delen: deel 1 voor beginners en deel 2 voor gevorderden. Ieder lespakket heeft dezelfde opbouw en bestaat uit een filmpje, handboek Politiek, debatspel, een poster en een docentenhandleiding. 

De website dient ter ondersteuning van het lesprogramma. Leerlingen kunnen hier antwoord vinden op de vragen uit het Handboek Politiek en er is extra lesmateriaal om te gebruiken in de les, zoals filmpjes en spelletjes. 

Doel

De ‘Week van de politiek’ vormt een goede aanleiding om in de klas aandacht te besteden aan politiek en democratie. Wat doen de Eerste Kamer en de Tweede Kamer? Wie mogen er stemmen? En wie is de baas van Nederland? Deze en andere vragen komen aan de orde. Doel is dat leerlingen hierop antwoord vinden met behulp van de filmpjes en deze website en de vragen beantwoorden in het Handboekje Politiek. Ook is er een debatspel, waarin leerlingen leren met elkaar in debat te gaan.

Specifieke leerdoelen voor het lespakket:

  • Leerlingen kennen de basisprincipes van de Nederlandse democratie (zoals verkiezingen, de rol van de Eerste Kamer en Tweede Kamer) en de betekenis
    van Prinsjesdag.
  • Leerlingen weten dat Nederland niet altijd een democratie is geweest.
  • Leerlingen leren debatvaardigheden aan, zoals: naar elkaar luisteren, inleven in het standpunt van een ander, argumenten formuleren en een standpunt verdedigen.

Aansluiting (concept) kerndoelen Burgerschap

Dit lespakket sluit aan bij de volgende, in het voorjaar van 2024 gepresenteerde concept kerndoelen Burgerschap.

Kerndoel 4 (maatschappelijke betrokkenheid):
kennis over taken, rollen, rechten en plichten van burgers in de samenleving;

Kerndoel 5 (democratische betrokkenheid ):
beschrijven hoe in een democratie macht en invloed worden uitgeoefend;
benoemen van vormen van inspraak en besluitvorming in dagelijkse situaties;
communiceren op een respectvolle wijze;
leren omgaan met de wensen en de stem van de minderheid in besluitvormingsprocessen;

Kerndoel 6 (maatschappelijke vraagstukken):
uitdrukken van persoonlijke idealen en opvattingen

Opzet

Het lesprogramma duurt vier dagen en neemt ongeveer één uur per dag in beslag. Vanwege de actualiteit verdient het de voorkeur het lesprogramma in de ‘Week van de politiek’ (derde week van september) te behandelen. Maar het is ook mogelijk het lesprogramma op een ander moment in het jaar te gebruiken. De opzet van de vier dagen is hetzelfde. Alleen de thema’s verschillen per dag. Elke les begint met een filmpje, waarna de leerlingen opdrachten maken in hun handboek. Vervolgens is er een debatspel.

Vragen

Vragen of opmerkingen? Is het antwoord niet te vinden op de website? Stuur dan een e-mail naar redactie [at] derdekamer.nl