Winnaars Derde Kamer debatspel 2017

Op vrijdag 10 november 2017 is het finaledebat in de plenaire zaal van de Eerste Kamer.

Op die dag gaan :
– groep 7 van Basisschool het Schrijverke uit Goirle
– groep 7 van de Haarschool uit Rijssen
– groep 8a van RSV-Noord uit Rotterdam
met elkaar in debat. Uit alle inzendingen zijn deze 3 scholen gekozen omdat zij de origineelste stelling en de beste argumenten hadden.

Eervolle vermelding

Naast de winnende stellingen, kreeg de redactie heel veel andere leuke, slimme en creatieve inzendingen binnen. Daarom krijgen drie scholen een eervolle vermelding. Deze scholen ontvangen binnenkort een verrassingspakket:

– Groep 7a van de Basisschool de Regenboog uit Goirle
– Groep 8 van de Koningin Wilheminaschool  uit Hendrik-Ido-Ambacht
– Groep 8a en 8b van de Willem de Zwijgerschool uit Hendrik-Ido-Ambacht

Alle deelnemers aan het debatspel heel erg bedankt voor jullie inzendingen. Het was weer een groot plezier om uit alle verslagen de winnaars te kiezen. Mocht jullie klas dit jaar niet in de prijzen vallen, niet getreurd. Volgend jaar is er weer een nieuwe kans.

Lespakket Derde Kamer weer beschikbaar

Ieder lespakket bestaat uit een docentenhandleidingen dertig handboekjes Politiek voor de leerlingen. Het lespakket is gratis te bestellen. Bestel voor 11 september 2017 zodat u het koffertje met lesmateriaal voor Prinsjesdag – dinsdag 19 september 2017 – binnen is. De Derde Kamer der Staten-Generaal is een initiatief van de Eerste en Tweede Kamer in samenwerking met ProDemos.

Kijk voor meer informatie over de leskoffer bij het onderdeel ‘Lesmateriaal’.

Bestel gratis het lespakket

Bekijk het filmpje Klas in actie over het lespakket in de klas ( 4.12 min.)

Bekijk het korte filmpje van een dagje Binnenhof (34 seconden)

U kunt het lespakket ook downloaden.

 

“Je babyfoto pas online als je 10 jaar oud bent, wat is daar nog leuk aan…?”

Leerlingen uit groep 7/8 van de Columbusschool uit Almere, groep7/8 van de M. J. Tamsmaskoalle uit Tzummarum en groep 8a van de Willem de Zwijgerschool uit Hendrik-Ido Ambacht kruisten onder leiding van Eerste Kamervoorzitter Ankie Broekers-Knol, de degens in de plenaire zaal van de Eerste Kamer. Ze werden daarbij gesteund door Tweede Kamerleden, Eerste Kamerleden,  griffier Laurens Dragstra en speciaal aangestelde fractiemedewerkers. De klassen hadden zich via voorronden geplaatst voor het finaledebat van dit educatieve programma van de beide Kamers in samenwerking met ProDemos, Huis van de Democratie. De leerlingen werden in het debat over drie groepen verdeeld die elk een eigen stelling in hun fractie voorbereid hadden en daarna in het plenaire debat verdedigden.

“Hoe moet het dan met al die uiteenlopende gebeden?”
Derde Kamerleden Martijn en Louise verdedigen namens de roze fractie met verve de stelling: ‘Alle kinderen moeten naar dezelfde basisschool’. Hun argument daarvoor was dat je meer respect krijgt voor elkaars geloof en persoon en je ook verschillende soorten vrienden maakt. Het werkt ook preventief op het voorkomen van problemen tussen groepen.
Toch was er de nodige kritiek. Zo vroeg een Derde Kamerlid zich af welk probleem je er eigenlijk mee oplost: “Waarom zou je een oplossing bedenken als er geen probleem is?” Een ander Kamerlid vroeg zich af hoe dat dan moest met die uiteenlopende gebeden. Martijn had een praktische oplossing: “Dat kan de meester of de juf het voor alle kinderen een keertje doen.” Louise voegde als bijkomend voordeel toe dat kinderen elkaar onderling kunnen vertellen over wat ze geloven.
De vrees dat scholen dan wel erg groot worden, werd deels wel erkend. De indieners stelden voor om die samenvoeging dan pas vanaf groep 5 of groep7 te doen, dan worden de verschillen ook niet te groot. Wordt er dan niet meer gepest op die grote scholen, wilde iemand weten. Die angst deelden de indieners niet: “Des te meer kinderen, des te meer respect voor elkaar”.

“Spruitjes, prei of wortel, wat wil je?”
Milo  en Mieke verdedigden namens de blauwe fractie de stelling dat de overheid kinderen die ongezond eten moet straffen. Zij voegden daaraan toe dat de ouders ook een verantwoordelijkheid hebben en dat groente en fruit goedkoper gemaakt zou moeten worden om het snoepen te ontmoedigen. Een op te richten gezondheidspolitie zou de handhaving moeten doen, niet alleen door boetes uit te delen of mensen op te pakken, maar vooral ook door het gesprek met kinderen en ouders aan te gaan.
Er vormt zich onmiddellijk een enorme rij bij de interruptiemicrofoon van Derde Kamerleden die het niet eens zijn met de stelling: “Moet je dan prei eten in plaats van chips?” De een betoogt dat de economie instort als groente en fruit goedkoper, de ander vraagt zich af wat er moet met kinderen die geen groente of fruit lusten; weer een ander vraagt zich af wat er moet gebeuren als ouders wel blijven snoepen, moeten die dan niet ook bestraft worden?
De Derde Kamerleden die de stelling verdedigen geven echter geen krimp: groente en fruit komen niet volledig in de plaats van snoep. Milo : “We pleiten niet voor een algeheel verbod, we willen verminderen, niet stoppen. Je mag natuurlijk weleens een zakje chips eten, zeker als je jarig bent, maar wij pleiten voor vermindering en dat mensen proberen het eten van snoep te voorkomen.” Groenten en fruit zijn volgens de indieners nu bovendien ook veel te duur.

Niet iedereen is overtuigd. “Normaal krijg je een snoepje als je thuiskomt van school. Nu zegt je moeder: “Spruitjes, prei of wortel, wat wil je?” Indienster Mieke is echter niet te vermurwen: “Je kunt ook eerst een snoepje eten en dan iets gezonds erachteraan. Die groenten eet je dan s avonds.”

“Je hoeft je niet te schamen dat niet heel de wereld het weet…”
Derde Kamerleden Richard , Anne-Roos  en Lina verdedigen de stelling dat ouders alleen foto’s van hun kinderen op sociale media mogen plaatsen met toestemming van hun kinderen.  Sommige kinderen kunnen zich later schamen voor de foto’s, ouders weten zelf ook niet altijd wat er met die foto’s gebeurt als ze eenmaal online staan, kortom: kinderen kunnen vanaf 10 jaar toestemming geven, dan zijn ze zelf ook op de sociale media actief namelijk.
De kritiek is meteen hoe je dit kunt controleren. En bovendien wordt aangevoerd dat ouders juist trots zijn op bijvoorbeeld een baby en dat graag willen tonen. Babyfoto’s pas online zetten als het kind al 10 jaar is, is ook niet leuk. Anne-Roos: “Ouders kunnen dan wel foto’s van zichzelf plaatsen, normale foto’s.” Ook het eventueel tussentijds verwijderen is volgens de indieners geen oplossing: “Ook al haal je de foto er weer af, dat werkt niet altijd. Van je foto van een baby in de badkuip kunnen mensen een screenshot maken, die kun je niet verwijderen”, aldus Anne Roos.
Wat als er toch foto’s geplaatst worden? “Het is een wet, dan kan het doorgegeven worden aan de politie en krijg je een boete”, aldus de indieners, die hun stelling hartstochtelijk blijven verdedigen tegen de zware kritiek in. Of ouders niet de indruk geven dat ze zich schamen voor hun kinderen als ze geen foto’s online zetten, wil iemand weten. Richard : “Onzin. Je hoeft je niet te schamen dat heel de wereld het niet weet. Een kind kan er later moeilijkheden mee krijgen.”

Stemming
Uiteindelijk werd gestemd over de vraag welke fractie de stelling het best had verdedigd. Alle scholieren moesten als hun naam werd afgeroepen door de Kamervoorzitter hun voorkeur aangeven. De roze en groene fractie werden uiteindelijk gedeeld eerste, de blauwe fractie eindigde als derde.

Voorzitter Broekers-Knol complimenteerde tot slot alle deelnemers voor hun inzet en had tijdens het debat ook al politici-in-spe ontdekt. De Kamervoorzitter bedankte de aanwezige Eerste Kamerleden Christine Teunissen (PvdD), Gidi Markuszower (PVV), Jannette Beuving (PvdA) en de Tweede Kamerlid Marit Maij (PvdA), Steven van Weyenberg (D66) en Astrid Oosenbrug-Blokland (PvdA) voor de steun aan de collega’s van de Derde Kamer en overhandigde hen als blijk van dank bloemen.

Winnaars Derde Kamer debatspel

Op vrijdag 18 november 2016 is de finaledebat in de plenaire zaal van de Eerste Kamer.

Op die dag gaan :
– groep 7/8 van de Columbusschool uit Almere
– groep 7/8 van de M.J. Tamsmaskoalle uit Tzummarum
– groep 8a van de Willem de Zwijgerschool uit Hendrik-Ido-Ambacht

de strijd met elkaar aan. Uit alle inzendingen zijn deze 3 scholen gekozen omdat zij de origineelste stelling en de beste argumenten hadden.

Eervolle vermelding

Naast de winnende stellingen, kreeg de redactie heel veel andere leuke, slimme en creatieve inzendingen binnen. Daarom krijgen drie scholen een eervolle vermelding. Deze scholen ontvangen binnenkort een verrassingspakket:

– Groep 7-8c van OBS het Galjoen uit Den Hoorn (ZH)
– Groep 7b van de Basisschool de Esch uit Oldenzaal
– Sint Petrus-de Wegwijzer in Schoondijke

Alle deelnemers aan het debatspel heel erg bedankt voor jullie inzendingen. Het was weer een groot plezier om uit alle verslagen en filmpjes de winnaars te kiezen. Mocht jullie klas dit jaar niet in de prijzen vallen, niet getreurd. Volgend jaar is er weer een nieuwe kans.

Bestel nu het gratis leskoffertje voor Prinsjesdag!

Bestel nu leskoffertjes van de Derde Kamer. Deel 1 is voor beginners en deel 2 is voor gevorderden.

De koffertjes worden begin september geleverd: op tijd om met Prinsjesdag aan de slag te gaan

Kijk voor meer informatie over de leskoffer bij het onderdeel ‘Lesmateriaal’

U kunt het lespakket ook downloaden.

Bekijk het filmpje Klas in actie over het lespakket in de klas ( 4.12 min.)

Bekijk het korte filmpje van een dagje Binnenhof (34 seconden)

Derde Kamer finaledebat 2015

Er is vrijdag 13 november vurig gedebatteerd op het Binnenhof. De schoolklassen met de winnende stellingen en argumenten zijn uitgenodigd om naar de Eerste en Tweede Kamer te komen.

Fractieberaad

Direct bij aankomst van de bussen met ruim 80 kinderen en begeleiders, blijkt dat de stemming er goed inzit. De kinderen stuiteren over het Binnenhof en gaan de Eerste Kamer in voor het eerste onderdeel van de dag; het debat.

Voordat het debat kan beginnen, worden de leerlingen verdeeld over drie fracties; Roze, Groen en Blauw. Iedere fractie krijgt een stelling mee en echte Kamerleden om te helpen goede argumenten te bedenken.  Na dit fractieberaad kan het echte werk beginnen. De kinderen gaan met hun fractie bij elkaar in de plenaire zaal van de Eerste Kamer zitten. De Voorzitter opent de vergadering en legt nog eens uit dat er hier gesproken wordt via de Voorzitter en dat ze strak op de tijd zal letten.

De eerste stelling

Fractie Blauw bijt het spits af, bijgestaan door Eerste Kamerlid Meta Meijer (SP) en Tweede Kamerlid Marith Volp (PvdA). Zij verdedigen de stelling: Kinderen onder de 13 jaar mogen niet werken, behalve voor tv en film. In de twee minuten spreektijd benadrukken ze vooral dat werken gevaarlijk en zwaar kan zijn en dat er eerst een opleiding afgerond moet worden. Ook de Voorzitter wordt in het betoog betrokken: “Het is misschien al heel lang geleden, maar u wilde vroeger toch ook liever spelen dan werken?”

Na het pleidooi mogen de andere fracties vragen stellen. Verschillende kinderen van de Roze en Groene fractie lopen naar de interruptiemicrofoon. Zij stellen vragen aan Blauw over hun stelling.

“Acteren is soms ook zwaar.” “Er is toch wel meer werk dat je voor de lol doet dan alleen acteren?”

“Straks wil iedereen alleen nog maar acteur worden omdat ze nooit een ander baantje hebben gehad!” Naast het spreekgestoelte zit Kamerlid Volp gehurkt. Zij ondersteund de woordvoerders door bemoedigend te knikken en ze te herinneren aan de zojuist besproken argumenten.

Verzuipen

Na tien minuten zit de tijd erop en is de volgende fractie aan de beurt.  De woordvoerders van Groen hebben de stelling “Een internetdiploma is belangrijker dan een zwemdiploma” gekregen om te verdedigen. Zij kregen hulp van Eerste Kamerlid Christine Teunissen (PvdD) en Tweede Kamerlid Roelof Bisschop (SGP).  Ze hebben hun betoog overzichtelijk opgebouwd met drie punten:

1.       Internet is belangrijker en gevaarlijker dan water. Als je niet weet wat je doet druk je per ongeluk ergens op en moet je heel veel geld betalen.

2.       Internet heb je later ook in je werk nodig.

3.       Ik heb al m’n zwemdiploma’s maar m’n vader niet en die zwemt net zo goed.

Waar de Derde Kamerleden bij de eerste stelling nog wat onwennig liepen, stormen ze nu massaal op de microfoon af wat de vloer van de Eerste Kamer doet trillen.

De Voorzitter geeft Blauw en Roze om de beurt het woord en benadrukt nogmaals dat iedereen zich eerst even moet voorstellen en moet praten via de Voorzitter.

Over en weer noemen de fracties voordelen van het zwemdiploma: “Met een zwemdiploma kan je mensenlevens redden.” “Als je in het water valt heb je geen tijd om te googlen hoe je eruit moet komen.” “Als je te lang internet heb je geen contact meer met de buitenwereld.”

En van het internetdiploma: “Zwemmen kan je ook van je ouders leren.” “In het water kan je nog wat proberen, beetje met je armen en benen bewegen. Maar als je een fout op internet maakt moet je geld betalen of heb je een foto naar de verkeerde persoon gemaild.”

De Voorzitter vat het mooi samen: “ Op internet ben je verzopen voordat je het doorhebt.”

Vluchtelingen

Fractie Roze mag het debat vandaag afsluiten, onder de vakkundige leiding van Eerste Kamerlid Mart van de Ven (VVD) en Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug-Blokland (PvdA),  met de stelling: “Iedereen moet op bezoek in een asielzoekerscentrum.”

De woordvoerders geven aan dat de vluchtelingen vrienden en afleiding nodig hebben, daar worden ze gelukkig van. Ga eens op bezoek, geef een zelfgemaakte tekening of neem ze mee naar buiten. Beter nog, neem ze eens mee naar huis. Zo zien ze hoe wij leven en kunnen ze rustig over hun leven vertellen. Dan leren wij er ook nog iets van.

De fracties van de andere kleuren hebben daar zo hun twijfels bij. Wat nou als iedereen bij vluchtelingen langs moet maar er ook mensen met kwade zin tussen zitten? Die wil je daar toch niet hebben? Roze geeft aan dat het ook meer om een vriendelijk verzoek gaat om een bezoek te brengen, dan een verplichting. Want, zo zeggen ze, je hebt er allebei wat aan dus je doet jezelf ook een plezier. “Maar waarom moet ik dan op bezoek bij een onbekende?” vraagt het Kamerlid die de laatste vraag van de dag mag stellen. Roze legt uit dat je het zo niet moet zien. “Als je iemand  op vakantie leert kennen waarmee je vervolgens leuk kan spelen was het eerst toch ook een onbekende?”

De uitslag 

Na het afronden van de laatste stelling legt de Voorzitter uit hoe er gestemd gaat worden. De  namen van alle deelnemers worden opgelezen, net als bij een echte hoofdelijke stemming. Dan mag iedereen zijn stem uitbrengen op de fractie die het vandaag het beste heeft gedaan. Maar er mag natuurlijk niet op de eigen fractie gestemd worden.

Fracties Blauw en Roze gaan al snel aan kop. Na de laatste naam worden de stemmen geteld en blijkt Blauw er met een verschil van 5 stemmen met de winst vandoor te gaan. Het blauwe vak barst uit in luid gejuich. Als de rust een beetje is terug gekeerd vertelt de Voorzitter wat er nog meer op het programma staat. De kids krijgen nog een uitgebreide rondleiding door het gebouw van de Tweede Kamer en ze mogen de Ridderzaal bezoeken. Maar eerst is het tijd voor de lunch.

Er barst een massaal gejuich uit bij de aankondiging van de pannenkoeken. De rivaliteit lijkt alweer voorbij.

Bekijk hier het hele finaledebat.

Derde Kamer viert 200 jaar Eerste en Tweede Kamer

afbeelding uit de digiles 200 jaar Staten-generaal

De Eerste en Tweede Kamer vieren dat zij in 2015 200 jaar bestaan. De Derde Kamer heeft ter ere van dit jubileum een digiles gemaakt. De digiles geeft onder andere antwoord op vragen als: wanneer kregen vrouwen stemrecht? En wanneer werd kinderarbeid afgeschaft?

Tijdreizen door 200 jaar politiek

In de digiles wordt je meegenomen door de tijd: van 1815 naar 2015. De digiles bestaat uit 8 korte animaties met een vraag. De onderwerpen gaan over belangrijke wijzigingen die in de afgelopen 200 jaar door de beide Kamers zijn doorgevoerd. Twee kinderen reizen door de tijd en verbazen zich over wat er allemaal is veranderd in de politiek. De reis eindigt in de toekomst, in het jaar 2065, met de vraag: hoe zouden de Staten-Generaal er dan uit zien?